کد خبر 1366625
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷
تماس تلفنی اردوغان و زلنسکی درباره وضعیت ماریوپل

رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی بر ضرورت تخلیه شهروندان و مجروحین از شهر بندری محاصره‌شده در اوکراین تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی او روز یکشنبه تحولات اوکراین و شهر ماریوپل را به بحث گذاشتند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، رئیس جمهور ترکیه در این تماس تلفنی تأکید کرد که غیرنظامیان و افراد مجروح در شهر تحت محاصره ماریوپل باید تخلیه شوند.

دفتر اردوغان در بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگوی تلفنی نوشت، اردوغان و زلنسکی آخرین تحولات میدانی مربوط به درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین و مذاکرات صلح را به بحث گذاشتند.

طبق این بیانیه، اردوغان گفت، ترکیه آماده فراهم کردن هرگونه اقدامات حمایتی برای مذاکرات صلح مسکو و کی‌یف از جمله میانجی‌گری است و با توجه به بدتر شدن روز به روز اوضاع ماریوپل، تخلیه غیرنظامیان باید تضمین شود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین به همتای اوکراینی خود گفت، کشورش آمادگی دارد یکی از تضمین‌کنندگان امنیت اوکراین باشد.

کمتر از یک ماه پیش، ترکیه پس از تلاش‌های فراوان توانست میزبان مذاکرات میان هیأت‌های روس و اوکراینی شود اما این گفت‌وگوها نتیجه چشمگیری نداشت. وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین پیش‌تر نیز در آنتالیای ترکیه دیدار داشتند.

آناتولی همچنین نوشت، اردوغان روز دوشنبه میزبان «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواهد بود. گوترش پس از سفر به ترکیه به مسکو و کی‌یف سفر خواهد کرد.

 کی‌یف پیشتر از افتتاح یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل خبر داد و گفت تلاش خواهد کرد تا غیرنظامیان را از ظهر شنبه، به وقت محلی خارج کند.

«ایرینا ورشچوک» معاون نخست‌وزیر اوکراین در پستی در فیس‌بوک گفت که اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، خروج از شهر محاصره شده ماریوپل از ظهر شنبه آغاز می‌شود. وی افزود: «امروز ما دوباره برای تخلیه زنان، کودکان و سالمندان تلاش خواهیم کرد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    4 0
    متاسفانه برخی برادران فارس مان، آرمانهای شاه داریوش در گسترش مرزهای ایران را فراموش کرده اند ولی ما ترک ها راه آلب ارسلان را در گسترش مرزهای ایران ادامه میدهیم.
    • جالبه IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      1 10
      اخیرا ترکا خوب دارن روی الب ارسلان مانور میدن و جالبه میخوان خودشون رو آریایی جا بزنن!! مغوللللللللل.
    • به جالبه US ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      4 0
      اولا این آدم اصلا ترک نیست دوما عاریایی عاری بیش نیست و با افتخار میگم ترکم از نسل آلپ ارسلان و آتیلا چهارما توهم نزنید آریایی ربطی به انگلیس (آنگلوساکسون) آلمان.هلند(ژرمن یا دایچ) ندارد آریایی یعنی هند بنگلادش نپال پاکستان افغانستان و.. حالا برید افتخار کنید. ععععاریا
    • TR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      1 0
      اریایی احمق سیاه چرده هر چقدر هم خودتو سفید کنی باز هم یه سیاه چرده اسیایی هستی برای غربیهای تاریخ سازت به مسلمان بودنت افتخار کن نه به لقبی که اصلا نیستی و نبودی مرگ بر اسراییل
    • NL ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      فارسها این رو خوب بدونند که ما ترک ها رو هرگز نمیتوانند از کشور اساطیری و باستانی ایران عزیزمان جدا کنند. ما ترک ها قرنها برای مادرمان ایران خون داده ایم.
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    ملت های مدرن فرانژادی جهان مثل امریکا، کانادا، ایران، اتحادیه اروپا، روسیه و ...، موشک به فضا میفرستند اونوقت ترکیه ی عقب افتاده تازه‌مثل قرون‌وسطی حرف از نژاد و نژادپرستی میزنه.‌ ترکیه آبروی خاورمیانه‌را برده‌ است. ترکیه آبروی ما ترک ها‌را برده است. ترکیه‌ فاشیست آبروی‌مسلمانان را برده است.
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    در اکراین نئونازی‌ ها حکومت میکنند که حرفشون اینه نژادهای ترک و عرب و‌غیره نژاد پست هستند اونوقت این اردوغان برای اینکه خودش رو جلوی مردمش تبلیغ بکنه و رای بیاره مثل یویو میره میاد
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    خدمتکاری اردوغان‌به آریایی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس